.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
طلای کثیف در گلستان عیار ندارد

درحالیکه زباله در بسیاری از مناطق و استانهای کشور در عرصه های مختلف از جمله تولید برق بکار گرفته می شود ولی این طلای کثیف در گلستان عیار و خریداری ندارد.
به گزارش خبرنگاری مهر، روزانه هزار و 100 تن زباله در مناطق شهری و روستایی گلستان تولید می شود که استفاده چندانی از طلای با ارزش نمی شود.

این درحالیست که روزانه میلیونها ریال صرف امحا و دفن زباله در استان می شود و پیامدهای زیست محیطی اسفباری نیز به منطقه وارد می شود ولی می توان با سرمایه گذاری روی این صنعت، فرصت بالقوه را به بالفعل تبدیل کرد.

در حال حاضر زباله های 70 درصد روستاهای استان جمع آوری می شود و روزانه 20 هزار لیتر شیرابه در تصفیه خانه زون غربی استان رفع آلودگی می شود که البته توان افزایش ظرفیت تصفیه تا 50 هزار لیتر وجود دارد.

علاوه بر این، آتش زدن زباله و دود شدن آن علاوه بر تبعات مخرب زیست محیطی پیامدهای زیانباری برای سلامت شهروندان به بار آورده است و مشکلات این بخش را افزایش داده است.

سرانه تولید زباله در شهرهای استان 750 گرم اعلام شد و این میزان در مناطق ترکمن نشین 650 گرم در روز است و روزانه 800 گرم زباله شهری و 600 گرم زباله روستایی هر نفر در استان تولید می کنند.



دفن بهداشتی زباله های 70 درصد روستاها

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداریهای گلستان گفت: این استان دارای 920 روستاست که زباله های 70 درصد از این روستاها حمل و دفن بهداشتی می شود.

عیسی سالکی افزود: حمل و جمع آوری زباله های 30 درصد روستاها نیز به دلیل دوری از مراکز شهری و صعب العبور بودن مناطق صورت نمی گیرد.

وی اظهار داشت: از حدود 330 تن زباله جمع آوری شده در روز حدود 220 تن پرداز می شود و سکوهای استان ظرفیت پرداز این میزان زباله را در روز دارند.

وی عنوان کرد: سایت های جمع آوری زباله استان روزانه دوبار به دلیل جلوگیری از ورود حیوانات اهلی و وحشی سمپاشی می شوند.

به گفته سالکی، از مجموع زباله های تولیدی استان روزانه 550 تن توسط شهرداریهای استان جمع آوری و منتقل می شود.

وجود استانداردترین سایت تصقیه زباله در گلستان

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری گلستان بیان داشت: استانداردترین سایت تصفیه و پردازش زباله کشور با 300 دفیوزه که عملیات پردازش را انجام می دهد هفته دولت سالجاری به بهره برداری می رسد.



وی یادآورشد: برای ساخت این طرح ملی حدود هشت میلیارد ریال هزینه شده است و ظرفیت آن بالاست.

سالکی اظهار داشت: هم اکنون استان مجهز ترین آزمایشگاه و سایت بازیافت زباله کشور را داراست و زباله های استان با دقت و نظارت در دو زون شرقی و غربی استان دفن می شود.

وی افزود: تقسیم بندی استان به دو زون شرقی و غربی موجب کاهش هزینه های دفن بهداشتی و آسیب کمتر به محیط زیست شده است.

این مسئول عنوان کرد: زباله های شهری استان با 130 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین جمع آوری و به سایت های مورد نظر منتقل می شود.

امحای زباله های عفونی و بیمارستانی


مدیرعامل سازمان پسماند شهرداریهای گلستان گفت: زباله های بیمارستانی در سراسر استان نیز دفن بهداشتی می شود و این زباله های عفونی به دلیل پر حطر بودن با نظارت و دفت خاصی صورت می گیرد.

وی به طرح تولید برق از زباله اشاره و اضافه کرد: برای ساخت نیروگاه تولید برق از زباله به 320 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که 40 درصد آن را باید شهرداریهای پرداخت کنند.



وی از کلنگ زنی کارخانه بازیافت زون شرقی استان خبر داد و اعتبار مورد نیاز آن را بیش از 50 میلیارد ریال اعلام کرد.

سالکی بیان داشت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این طرح تا پایان سال 92 بهره برداری می شود و سالجاری نیز برای این طرح 15 میلیارد ریال تخصیص یافته است.

***

به گزارش مهر، با درنظر گرفتن سیاست صحیح بازیافت پسماندها و حمایت دولت در این راه می‌توان به اشتغالزایی بالایی دست یافت.

براساس برآوردهای سازمان بازیافت و تبدیل مواد با تولید هر تن کاغذ می‌توان هفت کارگر در روز مشغول به کار شوند که در این صورت فقط با بازیافت کاغذهای گلستان هزار نفر ار مشغول به کار می کند.

کمترین مزیت این اقدام، جلوگیری از تولید هزاران مترمکعب شیرابه و میلیون‌ها تن گاز متان و آلوده شدن بخش عظیمی از محیط‌زیست است.

با توجه به اهمیت بازیافت زباله به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی، فراهم‌سازی سازوکار این اقدام برعهده مدیریت‌های شهری است و هر روز تاخیری که در این زمینه صورت می‌گیرد موجب وارد آمدن خسارتهای زیادی به اقتصاد شهری و میلیون‌ها دلار آسیب‌های زیست‌محیطی می‌شود.



استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.28 seconds.